Hvem er vi

Hos os har vi ikke pincetgreb, men insektgreb.

Solsikken og Naturhaven er to institutioner der ligger 3 km fra hinanden. Husene har samme leder, der er et meget tæt samarbejde, og der bliver jævnligt lavet aktiviteter på tværs af husene.

Vi har respekt for, at det at være barn har en værdi i sig selv, og det er kendetegnende for vores pædagogiske arbejde, at vi forsøger at skabe de bedste rammer for leg, nysgerrighed og de gode fællesskaber, hvor børnene får mulighed for at være medskabere af egen udvikling, læring og mestring af livet. Vi skaber helhjertede dage.

Solsikken er placeret i et parcelhuskvarter i Middelfart by. Her er vi også ude det meste af dagen, og i alt slags vejr. Huset er noget større end i Naturhaven og bliver brugt noget mere. Vi har vores Troldehytte, der er placeret ude i samme område som Naturhaven. Her har vi et skønt område med en skurvogn, bålhytte, legehus, trægynger og andet. Her kører stuerne ud i vores bus på skift en uge ad gangen, hele året rundt.

Naturhaven er placeret i et skovområde i udkanten af Middelfart by og er baseret på at børn og voksne er udenfor hele dagen, vi har et lille hus, hvor vi kan trække ind hvis vejret bliver for udfordrende. Dette sker meget sjældent.

Fælles for begge huse er natur og udeliv, så man skal tåle at kunne være udenfor i alt slags vejr, og være indstillet på at tøjet bliver beskidt og vådt. Vi ser ikke nogen hindring i at alle former for læring foregår udendørs, det er kun et spørgsmål om at tænke uderummet ind i aktiviteten.

Vi klipper ikke kun julenisser, vi klipper også hæk.

Begge vores uderum indeholder ikke en masse fastmonterede legeredskaber, men der er mange muligheder for at børnene selv kan konstruere lege miljøer. Uderummene er på den måde hele tiden i forandring, og børnene bliver udfordret på mange forskellige måder.

Middelfart kommunes børne-og unge vision ”Fra Middelfartbarn til verdensborger” passer rigtig godt til vores huse. Arbejdet med de 17 verdensmål og de 4 pejlemærker i visionen, ligger tæt op ad vores børnesyn, pædagogiske tankegang og vores syn på genbrug og bæredygtighed.